Ansvar för avfall och renhållning
I Fagersta och Norberg ansvarar Vafabmiljö för renhållningen.
Vafabmiljö ansvarar för renhållningen i Fagersta och Norberg. Även insamling av hushållsavfall sköts av Vafabmiljö. Kundadministrationen med fakturering sköts också av Vafabmiljö.
På Vafabmiljös hemsida hittar du allt ifrån hur du kommer i kontakt med dem till hur du sorterar rätt på återbruken.
Vafabmiljö ansvarar också för kommunernas återvinningsstationer.
Från avfall till resurs
Den gemensamma Avfallsplanen har 10 målområden. Tillsammans så strävar de mot en hållbar utveckling i samhället. Att avfall ska bli en resurs som cirkulerar i samhället, istället för att bara användas en gång och sedan bli till besvärligt skräp.
Enligt miljöbalken 15 kap 41 § ska det för varje kommun finnas en renhållningsordning som antas av kommunfullmäktige. Renhållningsordningen består av Avfallsplan och Föreskrifter. Avfallsplanen ska bland annat innehålla uppgifter om kommunens åtgärder för att minska avfallets mängd och farlighet. Vafabmiljö ansvarar för att ta fram Avfallsplan och föreskrifter, men i enlighet med miljöbalken och förbundsordningen är det kommunfullmäktige i varje medlemskommun som beslutar om renhållningsordningen. Avfallsplan 2020-2030, antogs av samtliga 12 kommuners fullmäktige under år 2020.
Avfallstaxor
Kontakta Vafabmiljö om du har frågor om din avfallsfaktura.
Relaterade länkar

Senast ändrad:
Kontakt
Vafabmiljö kundservice
E-post: kundservice@vafabmiljo.se
Telefonnummer: 020-120 22 20