Information till NVK:s hyresgäster

Det är viktigt att du känner till vad det innebär att vara hyresgäst i någon av de bostäder som NVK hyr ut.

Att vara hyresgäst hos NVK

Mina Sidor

Som hyresgäst kan du registrera dig på Mina Sidor. Där kan du göra felanmälan, följa ärendet och se din hyresavi.

Hemförsäkring

Hyresgästen är skyldig att ha hemförsäkring under hela hyrestiden. En sådan tecknar du själv via ett försäkringsbolag. Giltig hemförsäkring skall delges hyresvärden senast en månad efter inflyttning samt i övrigt vid anfordran under hyrestiden.

Depositionsavgift

En depositionsavgift på 1000 kronor tas ut. Depositionsavgiften återbetalas efter 3 år eller vid avflyttning.

Förråd

Hyresgästen tillhandahåller eget hänglås till sitt förråd. Efter avflyttning ska förrådet städas.

Garage och motorvärmare

Finns för uthyrning. Om det inte finns lediga garage eller motorvärmare finns lista där man kan ställa sig i kö. Garage finns endast att hyra i Norberg.

Nycklar

Lägenhetsnycklar kvitterar du ut på hyresförvaltarens kontor på Kornettgatan 13 H i Norberg respektive Bangårdsgatan 1 i Fagersta. Vid borttappade nycklar måste du kontakta oss för eventuellt låsbyte eller beställning av nya nycklar. Alla nycklar måste återlämnas vid avflyttning. Ett låsbyte debiteras avflyttande hyresgäst.

Felanmälan

Har du något som behöver åtgärdas i din lägenhet, kontakta NVK:s Felanmälan, telefon 0223-44 550 kl. 7-16. Vid AKUTA fel under jourtid ring 021-30 06 98.

Skadedjur

Vi anlitar Anticimex för bekämpning av olika sorters skadedjur. Du kontaktar NVK:s felanmälan 0223-44 550 om du har problem med skadedjur.

Brandvarnare

Brandvarnare finns installerade i alla lägenheter.

Bredband och telefoni

Fiber från Telia är installerad i alla lägenheter. I hyran ingår Telias TV-utbud ”Lagom” för digital-TV. För bredband, telefoni och betalkanaler tecknar hyresgästen själv abonnemang som hyresgästen betalar själv.

Vid avflyttning säger du själv upp ditt abonnemang. Lämna kvar alla fiberdelar i lägenheten. Om någon fiberdelsaknas debiteras den avflyttande hyresgästen.

Hur kontaktar jag Telia?

Ring 020-20 20 70 eller gå in www.telia.se

Uppsägning

Uppsägningstiden inleds vid månadsskiftet efter att uppsägningen kommit in till oss. Om du exempelvis säger upp lägenheten den 13 september börjar uppsägningstiden att gälla från den 1 oktober. Uppsägningstiden är normalt tre månader. Din uppsägningstid framgår av hyreskontraktet. Uppsägning ska ske skriftligen. Kontakta hyresförvaltaren via e-post eller telefon.

Vårda din lägenhet

Du hyr lägenheten av oss. Onormalt slitage eller skadegörelse kan du som hyr lägenheten bli ersättningsskyldig för när du flyttar.

Du får inte förvara saker i trapphuset som till exempel möbler, barnvagnar eller cyklar på grund av brandrisk.

Sophantering

Vi har källsortering i alla våra fastigheter. Bioavfall läggs i bruna påsar som tillhandahålls gratis. De bruna påsarna lägger du i de bruna tunnorna. Restavfall lägger du i de gröna tunnorna. Tidningar, förpackning av papper, glas, plåt och plast lämnas i containrar på återvinningstationer som finns uppställda i respektive kommun. Större föremål och farligt avfall ska lämnas till Norbergs och Fagerstas återvinningscentraler. Endast hushållsavfall får kastas i sopkärlen. INTE kartonger, möblemang eller annat skrymmande avfall.

Utelåst

Om du som hyresgäst låst dig ute måste du kunna legitimera dig för att bli insläppt av NVK. Avgiften för detta under ordinarie arbetstid är 500 kronor per tillfälle och 1 000 kronor per tillfälle under icke ordinarie arbetstid.

I det fall det är en anhörig till den vi har kontrakt med ska vi förvissa oss om att den personen vill att den utelåste ska komma in i lägenheten innan vi släpper in personen. Detta kan ske exempelvis genom telefonkontakt med den som står på kontraktet. Kan vi inte få kontakt med hyresgästen bör personen inte släppas in i lägenheten förrän vi fått kontakt.

Detta gäller enligt hyreslagen:

Jordbalk ( 1970:994 ) Kap 12

24 § Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning. För brandskada som han själv icke vållat är han dock ansvarig endast om han brustit i den omsorg och tillsyn som han bort iakttaga.

Vem ansvarar för vad?

NVK ansvarar för underhållet i fastigheten och den yttre miljön. Du som hyresgäst ansvarar för att ta hand om din lägenhet och själv lösa enklare fel. NVK hjälper till med större åtgärder och fel i bostaden, men vissa saker ska du göra själv. Här visar vi vem som ansvara för vad.

Vem ansvarar för vad Pdf, 269.3 kB.

Instruktionsfilmer

Här nedan hittar du korta instruktionsfilmer som visar hur du gör när du till exempel gör rent avloppsbrunnen eller brandsäkrar dig i hemmet.

Vanligt tvättvett

Så här håller sig alla glada i tvättstugan. Bland annat genom att hålla rent, bara tvätta när man har bokat - och plocka bort luddet från torktumlarens filter förstås. Det här är 1 av 9 filmer som lär dig som bor i lägenhet att sköta sysslor i och kring hemmet.
Textade på svenska, engelska, arabiska och somaliska.

Städa golvbrunnen

Rinner vattnet dåligt i badkaret eller duschen? Är det helt stopp? Luktar det illa?

Stopp i diskhon

Använda smock och fettratt - och inte hälla fett och olja ner i avloppet. Det är några smarta saker för att slippa stopp i diskhon.

Sortera matrester

Hur sorterar man sina sopor på rätt sätt? Var slänger man matavfallet?

Rensa vattenlåset

Luktar det illa från handfatet på toan? Har du fått helt stopp? Rinner det dåligt?

Bra luft och värme

Känns det kallt eller kvavt i lägenheten? Hur öppnar man ventilerna och varför ska man hålla dem rena?

Kökets vitvaror

Så byter du lampa i ugnen, fläkten och kylen - och avfrostar frysen.

Enkla eljobb

Vad gör du om elen slutar funka? Hur felsöker du och byter säkringar och proppar?

Brandsäkra dig

Hur du förhindrar brandolyckor, hemma hos dig och i trapphuset. Bland annat genom att funktionskolla brandvarnaren, städa spisfläkten och inte ställa saker i trapphuset!

Filmerna är producerade för allmännyttan i ett samarbete mellan Mia Olsson Broander från Bostads AB Poseidon/Framtidenkoncernen, Viktor Ragnemar VC och Sveriges Allmännytta. Vill du använda filmerna på ditt allmännyttiga bostadsföretag, kontakta Sveriges Allmännytta.

Senast ändrad:

Var informationen till din hjälp?
Feedback